آشنایی با نحوه نصب پنل های سقفی

امروزه استفاده از پنل سقفی ال ای دی (LED)، اس ام دی (SMD) و سی او بی (COB) بسیار متداول شده‌ است. نصب آسان، طراحی مدرن، نور با کیفیت و یکنواخت، طول عمر بالا و کاهش مصرف انرژی تا 85 درصد در مقایسه با انواع قدیمی‌تر، باعث شده است تا یکی از بهترین انواع چراغ روشنایی برای مصارف خانگی، فروشگاه ها، ادارات، مدارس و سایر مکان‌های عمومی باشند. بدین جهت در ادامه نحوه نصب انواع پنل های سقفی توکار و روکار را شرح می‌دهیم، با ما همراه باشید.

تفاوت پنل های سقفی توکار و روکار

پنل‌های سقفی در دو نوع توکار و روکار وجود دارند که پنل توکار قابلیت نصب درون محفظه‌های آرمسترانگ یا کامپوزیت‌های سقفی را دارد و بیشتر در ادارات و سازمان‌ها استفاده می‌شوند. این چراغ ها عمدتاً به عنوان جایگزینی برای لامپ‌های فلورسنت در سقف‌های کاذب طراحی شده‌اند.

در نوع روکار، محفظه انتشار نور تا حدی بلندتر است و به شکلی حبابی روی سقف یا دیوار نصب می‌شود. بنابراین اصلی‌ترین تفاوت این پنل‌ها، در نحوه نصب بر روی سقف است. ارتفاع محفظه قرارگیری LED یا SMD در پنل‌های روکار، عموماً قابل مشاهده است و در مدل‌ها و انواع مختلفی طراحی و به بازار عرضه شده‌اند.

لامپ smd

چرا پنل های سقفی توکار؟!

مهم‌ترین علت استفاده از پنل توکار زیبایی آنهاست به دلیل آنکه بخشی از چراغ درون کار می‌باشد و فضای بیرونی را اشغال نمی‌کند و نصب و تعویض چراغ هم بسیار آسان است.

مهم‌ترین مزیت استفاده از این چراغ‌ها، نور خوبی است که می‌توانند در محیط‌های معمولی، رسمی یا اتاق‌هایی با سقف کوتاه تولید کنند.

پنل‌های سقفی شرکت شیان نور پاسارگارد با توان مصرفی 7 و 9 و 18 وات در سه سایز مختلف عرضه می‌شوند که هرکدام کارایی منحصر به فرد خود را دارند. همچنین این محصولات دارای دو رنگ نور آفتابی (رنگ گرم با دمای رنگ 3000 کلوین) و مهتابی (رنگ سرد با دمای رنگ 6500 کلوین) هستند.

کاربرد و نصب پنل های سقفی

نصب پنل سقفی

1) سقف‌های رابیتس

این سقف نوعی از سقف‌های کاذب می‌باشد که توسط نبشی میلگرد و رابیتس و … ساخته می‌شود. پس از اتمام بر روی آن گچ کشیده می‌شود. برای نصب باید قبل از بستن رابیس و گچ کاری لوله کشی برق چراغ ها را انجام داده و برای چراغ ها غلاف نصب کرده باشیم. غلاف فریمی فلزی است که بر اساس اندازه سقفی که قرار است پس از پایان گچ کاری آن را نصب کنیم بر روی سقف رابیتش جای‌گذاری می‌شود.

2) سقف‌های کناف

سقف‌های کناف بسیار سبکتر از رابیتس می‌باشند و جنس این سقف از تایل گچی است. این سقف‌ها توسط سازه فلزی نصب می‌شوند. برای نصب این چراغ‌ها باید قبل از اتمام کار نصابان کناف، لوله های روشنایی و برق تعبیه شوند زیرا پس از پایان کار ما دسترسی به بالای سقف نداریم. نصب چراغ بر روی اینگونه سقف‌ها بدین گونه می‌باشد که ما توسط گرد بر اندازه چراغ را بر روی سقف توسط متر تراز لیزری در می‌آوریم.

نکته: در یک صورت پس از پایان کار به بالای سقف کناف دسترسی داریم که نوع سقف از نوع 60*60 باشد.

3-سقف‌های آجری

برای این نوع سقف لوله و سیم  از بالای سقف عبور داده می‌شود. برای نصب چراغ بر اساس اندازه و ابعاد چراغ لوله pvc قرار داده می‌شود.

4) سقف‌های فلزی (کامپیوزیت و فلزی )

از آنجا که این نوع سقف‌ها بسیار مستحکم می‌باشند باید توسط ابزار مناسب (گرد بر، فرز، دستگاه برش) برش کاری شوند.

5) سقف‌های mdf

نحوه نصب انواع چراغ پنلی توکار در سقف ام دی اف توسط گرد بر و دستگاه برش ام دی اف برش کاری انجام می‌شوند.

6) سقف های موزاییکی یا سرامیکی

باید به نصاب این سقف ها مکان نصب توضیح داده شود تا در زمان نصب برشکاری توسط نصاب سقف انجام شود.

نحوه نصب پنل های روشنایی توکار بر کیفیت و سلامت محصول تاثیر می‌گذارد؛ به همین دلیل بهره گیری از اساتید باتجربه می‌تواند زیبایی این پنل‌ها را دو چندان کند.

نحوه نصب پنل های سقفی

  • محل مورد نظر برای پنل را انتخاب کنید.
  • محل انتخاب شده را علامت گذاری کنید.
  • برشی متناسب با اندازه پنل بر روی سطح مورد نظر ایجاد کنید.
  • محلی برای منبع برق انتخاب کنید.
  • مداری که پنل ال ای دی در آن قرار می گیرند را پیدا و آن مدار را خاموش کنید.
  • سیم برق را از جعبه تقسیم گرفته و تا محلی که منبع برق در آن قرار دارد بکشید.
  • در مواردی که درایور جدا است، ابتدا درایور را به پنل متصل کنید.
  • پنل را به منبع برق وصل کنید.
  • سیم های اتصال زمین منبع برق LED را به کلید برق وصل کنید.
  • مدار را روشن کرده و آن را تست کنید.

نصب پنل سقفی

رایکا

رایکا

ارائه محصولاتی با کیفیت به همراه خدمات معتبر

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *