علت کم شدن نور لامپ های LED و SMD

کم شدن نور لامپ

کم نور شدن لامپ های ال ای دی یکی از عمده‌ترین مشکلاتی است که برای این‌گونه لامپ‌ها رخ می‌دهد. بدین جهت در این مقاله از سایت رایکا علت کاهش نور لامپ LED و راهکارهای رفع آن را بررسی می‌کنیم. زیرا آگاهی از علت کم نور شدن لامپ تأثیر بسزایی در جلوگیری از بروز این‌گونه مشکلات دارد..

لامپ ال ای دی به علت مزایای بی‌شمار از جمله طول عمر بالا و توان مصرفی پایین یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین منابع نوری محسوب می‌شود. به دلیل استقبال روز افزون افراد از این منابع، ال ای دی های متنوعی از لحاظ رنگ، شکل ظاهری، توان مصرفی و دیگر موارد تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در برخی مواقع، به مرور زمان نور لامپ ال ای دی کم خواهد شد. بررسی علت کاهش نور لامپ ال ای دی و برطرف کردن آن، موجب افزایش کارایی و طول عمر این محصولات و صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود.

علت های کم شدن نور لامپ های ال ای دی

یکی از مؤلفه‌های اصلی و مهم در انتخاب لامپ‌های ال ای دی طول عمر (ساعت کار مفید) آنها است. به طور کلی عمر مفید لامپ ال ای دی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار است. البته این میزان و کیفیت عملکرد لامپ با توجه به برند سازنده و قطعات به کار رفته در ساخت آن متفاوت است. به طبع هرچه کیفیت لامپ بیشتر باشد، طول عمر بیشتری خواهد داشت.

عوامل متعددی از جمله دیودهای نورافشان، کیفیت تراشه های ال ای دی، کیفیت فسفرهای ال ای دی، مشکلات ساختاری، هیت سینک ها، درجه حفاظت، افت کارایی، ساختار لامپ موجب کاهش نور لامپ ال ای دی می‌گردند، در ادامه به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

خراب شدن دیودهای نورافشان مهم ترین علت کم شدن نور لامپ

اصلی‌ترین علت کم نور شدن لامپ ال ای دی، خراب شدن چراغ‌ها یا دیودهای نورافشان است. میزان نور و روشنایی لامپ های ال ای دی به دیودهای نورافشانی که در آن استفاده شده، بستگی دارد.

هرچه از لامپ بیشتر استفاده شود، طول عمر کمتری خواهد داشت. زیرا روشنایی چراغ‌های لامپ با تولید دما همراه است و این امر در طولانی مدت موجب تضعیف میزان نوردهی آن خواهد شد. از طرف دیگر با ضعیف شدن روشنایی لامپ، ال ای دی زودتر تیره می‌شود و مدت زمان روشن شدن آن افزایش می‌یابد. بدین صورت که پس از زدن کلید، چندین ثانیه طول می‌کشد تا لامپ روشن شود.

افت کارایی

هر بار که لامپ ال ای دی کلید زده می‌شود و به اصطلاح خاموش روشن می‌شود، جریان الکتریکی در آن راه پیدا می‌کند. در نتیجه با هر دفعه عبور جریان از لامپ، چند درصد از درخشش آن از دست می‌رود. به همین دلیل به مرور زمان درخشندگی و شدت کلی نور این لامپ ها نیز کم می‌شود.

یکی از راهکارهای کلی برای جلوگیری از کاهش زود هنگام نور لامپ، به حداقل رساندن خاموش و روشن‌کردن و عدم استفاده از لامپ در زمان‌های نوسان برق است.

کیفیت تراشه ال ای دی

بر روی این تراشه ها تعداد زیادی ال ای دی نصب می‌شوند و این تراشه ها با دریافت انرژی و تبدیل آنها به نور، تعیین کننده بازده نوری لامپ ها هستند. بنابراین یکی از علت های کم شدن نور لامپ ال ای دی، کیفیت ساخت تراشه های ال ای دی می‌باشد. هنگامی که تراشه آسیب ببیند، روشنایی و نور لامپ کم می‌شود.

تراشه ال ای دی

درجه حفاظت لامپ

عدم توجه به درجه حفاظت لامپ و استفاده از آن در محیط نامناسب یکی از علت های کم شدن نور لامپ ال ای دی می‌باشد. بنابراین هنگام خرید لامپ ال ای دی باید بر اساس محیط مورد نظر و شرایط آب و هوایی، لامپ با درجه حفاظت مناسب را انتخاب نمود.

کیفیت فسفرهای ال ای دی

در تولید لامپ‌های ال ای دی از فسفر استفاده می‌شود. زیرا با افزایش راندمان کوانتومی فسفر، میزان بازده نور لامپ LED نیز بیشتر می‌شود. از طرف دیگر با گذشت زمان و افزایش ساعت کار لامپ، به نسبت کیفیت فسفر ال ای دی کاهش یافته و موجب کم شدن نور لامپ می‌شود.

شرکت‌های سازنده لامپ‌های LED سعی بر این دارند تا با بهره‌گیری از فسفر با درصد خلوص بالا، لامپ‌هایی تولید کنند تا طول عمر بیشتری نسبت به سایر محصولات مشابه داشته باشند.

هیت سینک

زمانی که جریان برق از قطعات الکترونیکی عبور می‌کند، گرما تولید می‌شود. با تعبیه هیت سینک ها در ال ای دی ها این حرارت به بیرون دفع می‌شود. در واقع هیت سینک‌ها وظیفه دفع حرارت و پیشگیری از آسیب دیدگی قطعات در برابر گرما را بر عهده دارند. با بالارفتن دما و حرارت، نور لامپ به مرور کم خواهد شد، بنابراین تعبیه هیت سینک مناسب و با کیفیت موجب کنترل دما و افزایش طول عمر لامپ می‌گردد.

هیت سینک لامپ ال ای دی

مشکلات ساختاری لامپ های ال ای دی

لامپ کم مصرف، لامپ LED، لامپ اس ام دی و … ساختاری دارند که از قطعات مختلفی تشکیل شده است. کیفیت این قطعات و کارکرد آن ها با شدت نور رابطه مستقیم دارد.

اگر در ساختار، قطعات و یا نحوه اتصال تجهیزات داخلی یک لامپ ال ای دی مشکلی وجود داشته باشد موجب کم نور شدن آن می‌شود. یکی از دلایلی که سبب شده است تا برخی از لامپ های ال ای دی قیمت بالاتری داشته باشند، کیفیت ساخت و قطعات داخلی آن ها است.

کیفیت بسته بندی

یکی دیگر از علت های کم شدن نور لامپ های ال ای دی نحوه بسته بندی این محصولات می‌باشد. زیرا بسته‌بندی نامناسب موجب آسیب به تراشه ال ای دی و دیگر قسمت های لامپ می‌گردد. وارد شدن ضربه به بدنه و قسمت سرپیچ فلزی لامپ قابل مشاهده نیست و در طولانی مدت موجب بروز مشکلاتی نظیر کاهش نوردهی لامپ و سوختن آن می‌شود. بدین جهت در هنگام خرید محصولات روشنایی به بسته بندی و سلامت بدنه لامپ توجه کنید.

روش‌های جلوگیری از کم شدن نور لامپ ال ای دی

حال که با علت کاهش نور لامپ ال ای دی آشنا شدیم، بهتر است برخی از مهمترین دلایلی که در پرنور شدن این لامپ ها اثرگذار هستند را نیز بررسی کنیم.

جریان برق میزان روشنایی لامپ را تغییر می‌دهد. هرچه ولتاژ بیشتر باشد، جریان نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید شدت نور لامپ ال ای دی را تنظیم کنید، می‌توانید مقاومت و ولتاژ ورودی به لامپ را کنترل کنید. به طور کلی کاهش میزان مقاومت می‌تواند روشنایی یک لامپ را بیشتر کند.

با تعبیه هیت سینک مناسب و کنترل دما و حرارت ایجاد شده، می‌توانید طول عمر لامپ را افزایش داده و از کم شدن شدت نور آن جلوگیری نمایید. باید در نظر داشت با افزایش دما، میزان خرابی و آسیب دیدن قطعات لامپ ال ای دی نیز افزایش یافته و در پی آن بازدهی نوری کم و مصرف انرژی افزایش می‌یابد.

رایکا

رایکا

ارائه محصولاتی با کیفیت به همراه خدمات معتبر

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *